08.10.2015

SANAYİ ÜRETİMİ BEKLENENDEN HIZLI ARTTI

Takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretim endeksi Ağustos’ta yüzde 7,2 artışla 19 ayın zirvesinde gerçekleşti. Sanayi üretimi Ocak 2014’teki yüzde 7,6’lık artıştan sonra en yüksek artışı gerçekleştirdi.

İMALAT SEKTÖRÜNDE YÜZDE 8,7’LİK ARTIŞ

Sanayinin alt sektörleri incelendiğinde, 2015 yılı Ağustos ayında bir önceki yılın aynı ayına göre madencilik ve taş ocakçılığı sektörü endeksi yüzde 3,8 azalırken, imalat sanayi sektörü endeksi yüzde 8,7 ve elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektörü endeksi yüzde 3,6 arttı. Mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış sanayi üretimi Ağustos’ta bir önceki aya göre yüzde 2,9 arttı.  Buna göre, 2015 yılı Ağustos ayında bir önceki aya göre madencilik ve taş ocakçılığı sektörü endeksi yüzde 2,0, imalat sanayi sektörü endeksi yüzde 3,3 ve elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektörü endeksi ise yüzde 1,2 arttı.

Bir önceki ayda ise (Temmuz 2015), madencilik ve taş ocakçılığı sektörü endeksi %3,0 azalırken, imalat sanayi sektörü endeksi %0,2 ve elektrik, gaz, buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektörü endeksi %2,4 artmıştı.

EN YÜKSEK ARTIŞ DAYANIKLI TÜKETİM MALINDA

Mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış ana sanayi gruplarında en yüksek artış yüzde 11,6 ile dayanıklı tüketim malı imalatında gerçekleşti. Mevsim ve takvim etkisinden arındırılmış imalat sanayiinde en yüksek artış yüzde 30,9 ile bilgisayarların, elektronik ve optik ürünlerin imalatında gerçekleşti.

Bir önceki ayda ise (Temmuz 2015), en yüksek artış %4,5 ile ağaç, ağaç ve mantar ürünleri (mobilya hariç) imalatında gerçekleşmişti. Bu artışı, %4,2 ile deri ve ilgili ürünlerin imalatı ve %4,0 ile giyim eşyalarının imalatı takip etmişti.

İmalat sanayiinde en yüksek düşüş ise yüzde 12,7 ile diğer ulaşım araçlarının imalatında gerçekleşti.

Bir önceki ayda ise (Temmuz 2015), en yüksek azalış %24,9 ile bilgisayarların, elektronik ve optik ürünlerin imalatında gerçekleşmişti. Bu düşüşü, %13,2 ile elektrikli teçhizat imalatı ve %8,8 ile tütün ürünleri imalatı takip etmişti.

Bu durumda;

Sanayi üretimi Ağustos ayında yüzde 2.9 ile beklenenden daha hızlı bir artış gerçekleştirdi.

Sanayi üretimi Temmuz ayında aylık yüzde 1.5 düşmüş ve yıllık yüzde 0.3 yükselmiştir

http://www.ntvpara.com/haberler/ekonomi/sanayi-uretiminde-surpriz

PERAKENDE SATIŞ HACİM ENDEKSİ AÇIKLANDI

Perakende satış hacmi, Ağustos’ta aylık bazda yüzde 1,1 azalırken, yıllık bazda yüzde 3,6 artış gösterdi.

Buna göre, mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi, ağustosta bir önceki aya göre yüzde 1,1 düştü. Söz konusu ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 0,5 artarken, otomotiv yakıtı hariç gıda dışı satışlar yüzde 2,2, otomotiv yakıtı satışları da yüzde 0,5 azaldı.
Gıda dışı sektörlerin bir önceki aya göre değişimi incelendiğinde bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları yüzde 5, elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 0,4, tekstil, giyim ve ayakkabı satışları yüzde 0,5, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 3,7 azalırken, posta veya internet üzerinden satışlar yüzde 0,6 arttı.

– Yıllık bazda artış yüzde 3,6

Takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi, ağustosta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 3,6 yükseldi. Bu dönemde gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 4,1, otomotiv yakıtı satışları da yüzde 12 artarken, otomotiv yakıtı hariç gıda dışı satışlarında da yüzde 1,6 düşüş kaydedildi.

Gıda dışı sektörlerin yıllık bazda değişimi incelendiğinde bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları yüzde 2,4, tekstil, giyim ve ayakkabı satışları yüzde 0,1, elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 3,3, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 1,1 azalırken, posta veya internet üzerinden satışlar ise yüzde 13,9 arttı.

Bir önceki ayda ise (Temmuz 2015), Gıda dışı sektörlerin bir önceki yılın aynı ayına göre değişimi incelendiğinde; bilgisayar, kitap ve iletişim aygıtları satışları yüzde 6,3 artmıştı, elektrikli eşya ve mobilya satışları yüzde 4,8 azalmış olup, tekstil, giyim ve ayakkabı satışları yüzde 10,4 artmış, tıbbi ürünler ve kozmetik satışları yüzde 13,6 artmış, posta veya internet üzerinden satışlar ise yüzde 12,4 artmıştı.

 Perakende Ciro

Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro, ağustosta bir önceki aya göre yüzde 0,7 düşüş gösterdi. Söz konusu ayda gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 1,1 artarken, otomotiv yakıtı hariç gıda dışı satışları yüzde 1,6, otomotiv yakıtı satışları yüzde 1,2 geriledi.

Bir önceki ayda ise (Temmuz 2015), mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro 2015 yılı Temmuz ayında bir önceki aya göre yüzde 1,6 artmıştı. Aynı ayda; gıda, içecek ve tütün satışları yüzde 0,3 azalırken, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) yüzde 2,8, otomotiv yakıtı satışları yüzde 1,6 artmıştı.

Takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro ise ağustosta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4,9 artış gösterdi. Anılan dönemde gıda, içecek ve tütün satışlarında yüzde 12, otomotiv yakıtı hariç gıda dışı satışlarında yüzde 5,1 artış görülürken, otomotiv yakıtı satışlarında yüzde 2,4 düşüş yaşandı.

http://www.bloomberght.com/haberler/haber/1829120-perakende-satis-hacim-endeksi-aciklandi

S&P’DEN TÜRKİYE’YE BİR İYİ BİR DE KÖTÜ HABER

Kredi derecelendirme kuruluşu S&P, Türkiye’nin bu yılki büyüme tahminini yükseltirken, 2016 tahminini aşağı çekti.

Kredi derecelendirme kuruluşu S&P (Standart Poor’s), Türkiye’nin büyüme tahminini revize etti.

S&P Türkiye için GSYH büyüme beklentisini 2015 için yüzde 3’ten yüzde 3.1’e yükseltti. Kuruluş 2016 içinse büyüme tahminini yüzde 3.2’den yüzde 2.8’e indirdi.

‘DAHA GÜÇLÜ FAİZ ARTIŞI OLASILIĞI ARTTI’

S&P’den yapılan açıklamada, “S&P tahminleri oluştururken TCMB’nin para politikasını kademeli olarak sıkılaştıracağını ve politika faizini 2016 sonunda yüzde 8.5’e yükselteceğini öngörüyor. Daha erken ve daha güçlü faiz artışı olasılığı arttı” denildi.

http://www.milliyet.com.tr/s-p-den-turkiye-ye-bir-iyi-bir/ekonomi/detay/2128773/default.htm

 

 

 

 

 

 

.