Berna Ülkü, Ekonomistler Platformu Üyesi

Avrupa ve Amerika’dan gelen hoşnut etmeyen rakamlardan sonra Türkiye’ nin ümit verici bir çizgide olması piyasalara moral vermekte. Real rakamlara bakıldığında,  Portallarda çıkılan ilan sayısında ve aday tarama sayısında doğru orantılı bir artış gözlenmektedir. Tekstil, Perakende ve Gıda en çok eleman ihtiyacının olduğu sektörler olarak dikkat çekiyor.

Perakende sektörü, hızlı ve istikrarlı büyüme gösteren lokomotif bir sektör olarak önde geliyor. Markaların mağaza sayıları gittikçe artmaktadır, elbette buna sebep açılan AVM’lerin etkisi de mevcuttur. Sadece Kozyatağı-Ataşehir çevresinde dört adet alışveriş merkezi bulunmaktadır. Öte yandan internet ortamında satış yapmak amaçlı açılan sitelerinde satış yaptığı ve bu çarka dahil edildiği düşünülürse bir tezatlık ortaya çıkıyor. Açılan AVM sayısı, AVM’leri dolduran kitleler hatta internetten alışveriş yapanların sayısının arttığı göz önüne alınırsa ortaya bir kaos çıkıyor. Fütürist bir yaklaşımla, gelecekte tüm işlemlerimiz için sadece interneti kullandığımız düşünülürse, AVM’lerin varlığını ve bu sektörün gideceği noktayı kestirmek pek mümkün görünmüyor. Lakin markaların, mağazacılık üzerinden büyümeye çalıştıklarının ispatı artış gösteren rakamlardır.

İkinci sıralarda yer alan bir diğer sektörler ise, Otomotiv ve Çağrı Merkezleri. Türkiye’ de; Avrupa’nın aksine Otomotiv sektöründe, bir önceki yıla göre %8’lik bir büyüme elde edilmiştir. Toplam üretim, 1 milyon 84 bin adede ulaşmış durumdadır. Üretimi bırakan Ülkelerde enflasyon rakamının arttığını göz önüne alırsak, Otomotiv sektöründe Polonya, Çek Cumhuriyeti ve Türkiye doğru alternatifler olarak yer almaya devam edecektir. Bu sektörde gerek beyaz yaka gerekse de “eğitimli” mavi yaka ihtiyacının olduğu bir gerçektir. Gelelim asıl ilginç olan çağrı merkezlerine, yoğun bir arama temposunun olduğu diğer dallardan biraz daha sabır isteyen telefonda, gerek Müşteri Memnuniyeti, gerekse de Telemarketing yapılan bu sektörde kişileri uzun dönemli istihdam etmek oldukça güçtür. Ciddi sirkülasyonların olduğu bir sektördür. Bu noktada şaşırtıcı olan Çağrı Merkezlerine, adaylar tarafından talebin artmış olmasıdır.

Özetle, iyimser rakamların olması umut verici olmakla birlikte, sürdürülebilir olması esastır. İK Gazetelerinde dikkat çekici olan hemen hemen her sektörde satış kadrolarındaki artıştır. Genel kanı, Satış Departmanlarının şirketin akciğerleri olduğu, finansal akışı satış odaklı stratejik planlar ile arttırılabileceğidir, öte yandan Ar-Ge departmanlarına gereğince yatırım yapılamamakta ve satış odaklı büyüme gözlenmektedir. “Ne yaparsan yap Sat” mantığı hakimdir. Bundan dolayı açılan AVM rakamlarının artışı, Perakendecilik sektörünün büyüme sırasında önlerde olması sürpriz değildir.